Wednesday, 20 May 2015


PENGGUNAAN ICT DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (GURU)

1.0  Pengenalan

Pada era globalisasi ini, penggunaan ICT dalam bidang pendidikan bukan lagi perkara yang luar biasa. Bahkan guru-guru sangat digalakkan mengunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tetapi apakah itu ICT? Mengapakah guru-guru digalakkan menggunakan ICT dalam pengajaran? ICT, singkatan bagi Information and Communication Technologies merupakan bermaksud apa-apa sahaja kemudahan mahupun peralatan yang digunakan bagi memproses dan menyampaikan sesuatu informasi. ICT terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu teknologi komunikasi dan  teknologi informasi. Teknologi informasi merupakan teknologi-teknologi  yang merangkumi  segala hal yang berkaitan dengan proses, penggunaan sebagai alat bantu, manipulasi, dan pengelolaan informasi. Manakala teknologi komunikasi merupakan teknologi-teknolgi yang digunakan sebagai medium untuk memproses dan menyampaikan sesuatu maklumat kepada orang lain. Antara contoh ICT yang sering digunakan dalam bidang pendidikan termasuklah komputer riba, projektor, radio, dan perisian-perisian yang semakin pesat dibangunkan.
            Manakala bagi persoalan kedua, guru digalakkan menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka memandangkan penggunaan ICT ini membawa banyak kebaikan. Pertamanya, penggunaan ICT dapat menarik minat pelajar dan dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih ceria. Lazimnya, pelajar akan tertarik dengan perkara-perkara yang baru diperkenalkan kepada mereka. Jadi penggunaan ICT ini secara tidak langsung dapat menarik minat pelajar. Namun penggunaan ICT juga harus dipelbagaikan bagi menggelakkan pelajar menjadi bosan. Selain itu, penggunaan ICT juga dapat membantu pelajar memahami sesuatu konsep dengan baik. Seperti yang diketahui, sesetengah konsep sukar dijelaskan terutama sesuatu yang tidak dapat dilihat dalam kehidupan seharian pelajar. Jadi penggunaan ICT secara tidak langsung dapat membantu pelajar menerangkan konsep-konsep tersebut.
Memandangkan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran memberi banyak kebaikan, maka pelbagai program telah dilaksanakan oleh pihak kementerian bagi memenuhi keperluan pendidikan sekarang yang sangat mementingkan penggunaan ICT. Salah satu program yang dilaksanakan oleh pihak kementerian adalah sekolah bestari. Program sekolah bestari merupakan suatu sistem pendidikan yang mana proses pengajaran dan pembelajaran lebih ke arah intelek pelajar dengan menggunakan teknologi  sebagai modul penggerak utama. Oleh itu, penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan jantung bagi sekolah bestari. Visi utama sekolah bestari adalah untuk melahirkan tenaga kerja yang cekap teknologi dan berfikir seiring dengan kecanggihan zaman teknologi maklumat.

2.0              Penggunaan ICT Dalam Matematik

Seperti yang telah dibincangkan di atas, penggunaan ICT semakin mendapat sambutan dalam pendidikan di Malaysia. Dalam bidang pendidikan matematik sendiri, penggunaan ICT dapat membantu guru menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik dan lancar. Terdapat pelbagi teknologi yang dapat digunakan oleh guru matematik dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Bagi matapelajaran matematik, teknologi yang sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah kalkalatur saintifik. Boleh dikatakan guru akan menggunakan kalkalatur sebagai bahan bantu mengajar bagi setiap sesi pengajaran dan pembelajaran matematik terutamanya bagi kelas menengah atas. Selain penggunaan kalkalatur saintifik, guru juga boleh menggunakan sempoa untuk membantu pelajar melakukan kira-kira. Penggunaan sempoa bukan sahaja dapat membantu pelajar untuk melakukan kira-kira malahan dapat memperkenalkan pelajar dengan teknologi lama. Namun penggunaan sempoa ini kurang sesuai untuk pelajar sekolah menengah memandangkan silibus bagi sekolah menengah lazimnya melibatkan pengiraan yang kompleks.
            Selain kalkalatur dan sempoa, guru juga boleh menggunakan pelbagai perisian sebagai bahan bantu mengajar. Salah satu perisian yang popular dalam kalangan guru matematik adalah perisian Microsoft Excel. Perisian ini boleh digunakan oleh guru untuk memperkenalkan pelbagai jenis graf kepada pelajar. Selain itu, perisian ini juga dapat membantu guru dalam topik statistik. Pelajar dapat mempelajari cara memasukkan data dan menganalisis data menggunakan min, mod, sisihan piawai dan lain-lain lagi. Selain penggunaan microsoft excel, terdapat pelbagai perisian lain yang dapat digunakan dalam matapelajaran matematik. Perisian-perisian tersebut termasuklah:
    (a)            Microsoft Powerpoint
Microsoft Powerpoint merupakan salah satu perisian yang boleh digunakan bagi membantu guru menyediakan nota dalam bentuk tayangan kepada pelajar. Tayangan ini boleh disertakan dengan gambar, video, bunyi dan animasi. Penggunaan Microsoft powerpoint sedikit sebanyak dapat menarik minat pelajar dan memudahkan pemahaman pelajar memandangkan nota yang disediakan tidak kaku.

   (b)            Geometer’s Sketch Pad (GSP)
GSP merupakan satu perisian yang digunakan bagi mereka bentuk, menerokai dan menganalisis konsep matematik yang luas dalam bidang algebra, geometri, trigonometri, kalkalus dan lain-lain bidang.

    (c)            Perisian Authorware
Perisian Authorware merupakan perisian yang dapat membantu pengguna membentuk sesuatu gambar rajah. Contohnya bagi topik geometri, guru boleh mnggunakan perisian ini untuk memperkenalkan bentuk-bentuk geometri kepada pelajar.


3.0              Tahap Kesediaan Guru Matematik Menggunakan ICT Dalam PdP

Guru merupakan penggerak utama dalam merealisasikan pendidikan berteraskan teknologi ini. Oleh itu, golongan guru seharusnya bersedia dan mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menggunakan teknologi agar dapat diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Terdapat beberapa kajian yang telah dijalankan bagi menilai tahap kesediaan guru matematik dalam menggunakan ICT.
Salah satunya adalah kajian yang telah dijalankan oleh Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi. Md. Nor Bakar dan Rashita A (2011). Hadi telah mengkaji tahap pengetahuan guru-guru matematik dalam penggunaan teknologi di Daerah Kota Tinggi. Dalam kajian ini, kedua-dua pengkaji telah mengkaji objektif utama penggunaan teknologi, kursus-kursus yang dihadiri guru dan keberkesanan kursus yang dihadiri. Berdasarkan kajian tersebut, pengkaji mendapati bahawa kebanyakkan guru mempunyai objektif utama menggunakan teknologi untuk mendapatkan maklumat, analisis data dan menyampaikan maklumat. Selain itu, guru-guru didapati jarang menggunakan teknologi bagi tujuan berdiskusi dan menyerlahkan penulisan.
Manakala bagi kursus-kursus yang dihadiri oleh guru di daerah kajian, pengkaji mendapati bahawa kebanyakan guru hanya menghadiri kursus untuk kemahiran asas penggunaan teknologi sahaja. Hanya segelintir guru menghadiri kursus-kursus yang berkaitan perisian dan penggunaan teknologi dalam pendidikan. Hal ini dapat dilihat melalui analisis soal selidik yang telah dijalankan. Melalui analisis tersebut, kursus yang guru hadiri bagi pengenalan komputer, MS Excel, MS Powerpoint dan pelajaran internet mempunyai nilai peratusan yang tinggi. Manakala bagi kursus MS Acces, pembangunan perisian pendidikan dan aplikasi perisian pendidikan peratusan dihadiri oleh guru adalah rendah.
            Borang soal selidik yang diedarkan turut digunakan bagi mengenalpasti keberkesanan kajian yang dihadiri oleh guru. Berdasarkan analisis yang dijalankan, didapati bahawa kursus-kursus yang dihadiri kurang berkesan memandangkan purata min bagi setiap item adalah rendah. Item yang dikaji termasuklah masa yang diberikan, jumlah sesi kursus dijalankan, perkaitan dengan pengajaran, pantauan yang dijalankan selepas kajian dan keberkesanan dalam meningkatkan kebolehan dan kemahiran penggunaan teknologi guru.
            Melalui kajian, didapati bahawa kesediaan guru matematik di daerah batang kali dalam penggunaan teknologi dalam proses PdP masih di tahap yang lemah. Oleh itu, tindakan drastik perlu diambil oleh pihak kementerian, pihak sekolah dan guru sendiri bagi mengatasi kekurangan ini agar penggunaan ICT dalam PdP matematik dapat dipertingkatkan.  

4.0              Tahap Penggunaan ICT Oleh Guru Matematik

Dalam kajian yang sama juga, Md. Nor Bakar dan Rashita A (2011). Hadi telah mengkaji tahap penggunaan ICT dalam proses PdP bagi guru matematik di daerah yang sama. Dalam kajian ini, didapati guru matematik jarang menggunakan ICT ketika menjalankan proses PdP. Berdasarkan analisis yang dijalankan, nilai min bagi setiap item berada pada nilai yang rendah iaitu bawah 3. Item-item yang kaji termasuklah aktiviti pembentangan ataupun penghasilan projek, penggunaan perisian latihan atau toturial, penggunaan perisian aplikasi matematik, penggunaan internet ketika proses PdP dan pangkalan data.
Penggunaan ICT dalam PdP matematik bukan sahaja terbukti rendah dalam kajian yang dijalankan oleh Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi (2011). Malahan keputusan yang sama diperolehi oleh Noor Azlan Ahmad Zanzali dan Noraziah Kassim (2010) yang menjalankan kajian ke atas lima orang guru pelatih UTM. Berdasarkan pemerhatian dan temubual yang telah dilakukan oleh pengkaji, didapati bahawa guru-guru pelatih UTM tidak gemar menggunakan ICT dalam proses PdP bagi matapelajaran matematik. Menurut guru-guru pelatih tersebut, terdapat banyak masalah dan kekangan yang dihadapi untuk menggunakan ICT dalam proses PdP.
Namun kajian yang dijalankan oleh Abdul Razak Idris dan Daniel Chan (2010) menunjukkan keputusan yang berbeza. Dalam kajian ini, Abdul Razak Idris dan Daniel Chan mengkaji persepsi guru terhadap ICT, pengetahuan guru tentang ICT dan tahap penggunaan ICT guru. Bagi aspek persepsi guru terhadap penggunaan ICT, kajian menunjukkan guru mempunyai persepsi yang baik terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran mereka. Mereka berpendapat bahawa penggunaan ICT memudahkan mereka dan mereka yakin untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka. Selain itu, mereka juga bersetuju bahawa penggunaan ICT dapat menarik minat pelajar. Manakala bagi pengetahuan guru tentang ICT, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menggunakan ICT dan mereka juga berminat untuk mempelajari dengan lebih mendalam mengenai penggunaan ICT. Namun begitu masih terdapat segelintir guru yang ragu-ragu untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka. Akhir sekali, kira-kira 90 peratus guru yang dijadikan responden menggunakan perisian yang telah dibekalkan oleh kementerian. Guru-guru ini juga menunjukkan minat yang tinggi untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka.
Berdasarkan kajian yang telah dibincangkan, didapati bahawa terdapat guru matematik yang tidak berminat untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka dan terdapat juga guru yang berminat untuk menggunakan ICT dalam pengajaran. Situasi ini mungkin disumbangkan oleh faktor dalaman guru sendiri dan juga faktor persekitaran.

5.0              Kekangan-Kekangan Yang Dihadapi Oleh Guru
Berdasarkan beberapa kajian yang telah diteliti, terdapat beberapa kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menggunakan ICT dalam proses PdP. Antaranya adalah kajian yang telah dijalankan oleh Noor Mazlan Ahmad Zanzali dan Noraziah Kassim (2010). Dalam kajian tersebut, guru-guru pelatih yang dijadikan responden menyatakan mereka menghadapi dua masalah utama dalam menggunakan ICT dalam pengajaran mereka. Masalah pertama adalah dari aspek masa. Mereka menyatakan bahawa banyak masa dibazirkan untuk menunggu pelajar bergerak ke makmal dan kadang-kala persediaan peralatan dan perkakas mengambil masa yang lama. Selain itu, mereka juga menghadapi masalah dalam aspek kemudahan. Masalah kemudahan ini terjadi apabila peralatan yang diperlukan tiada ataupun rosak. Bilik multimedia yang terhad juga menjadi satu kekangan kepada guru-guru pelatih ini untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka.
            Seterusnya, menurut Johari Hassan dan Siti Norazlina Kamisan (2010) penyebab utama guru tidak menggunakan ICT dalam pengajaran mereka adalah terdapatnya kekangan masa. Berdasarkan kajian yang dijalankan, respon yang hampir sama dengan yang dijalankan oleh Noor Mazlan Ahmad Zanzali dan Noraziah Kassim (2010) diterima. Responden menyatakan mereka kekurangan masa untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka. Selain itu, pengkaji juga mendapati bahawa guru jarang menggunakan ICT dalam pengajaran mereka kerana kemahiran mereka menggunakan ICT berada di tahap yang rendah. Hal ini berlaku memandangkan guru-guru tersebut tidak mendapat latihan yang secukupnya. Pengkaji juga mendapati bahawa terdapat segelintir guru tidak berminat untuk menggunakan ICT dalam pengajaran mereka. Hal ini dapat disimpulkan bahawa guru mempunyai sikap yang negatif terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran. Pada dasarnya, minat dan sikap guru terhadap penggunaan ICT merupakan kekangan utama dalam mengintegrasikan penggunaan ICT dalam pengajaran.

No comments:

Post a Comment