PENGGUNAAN ICT DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PELAJAR)
1.0 PENGENALAN
Pendidikan
Matematik telah di ajar kepada pelajar sejak dari pra sekolah lagi. Oleh itu,
pendidikan subjek ini adalah penting bagi setiap pelajar. Mereka harus mempunyai
asas yang kukuh sekiranya ingin mempunyai pencapaian yang baik apabila telah
memasuki alam universiti. Dalam memperkukuh kefahaman pelajar, guru harus
memain peranan dalam mendidik pelajar terutamanya dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru harus mempelbagaikan gaya pengajaran mereka supaya pelajar
lebih menumpukan perhatian sekaligus mempertingkat pencapaian mereka.
Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT) atau multimedia dalam bidang pendidikan bukanlah sesuatu yang
baru. Kebiasaannya penggunaan ICT ini banyak diterapkan dalam pendidikan sains
dan matematik. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan
Dasar Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pendidikan akan menjadikan
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai pengupaya utama dalam proses
pengajaran dan pembelajaraan. Langkah ini meningkatkan kualiti pendidikan dan
melahirkan generasi berilmu serta berupaya menyumbang ke arah pembangunan
negara.
Kementerian Pendidikan Malaysia
telah menggariskan tiga dasar utama ICT dalam pendidikan. Dasar tersebut ialah
pelajar memperoleh kemahiran menggunakan kemudahan ICT, mengutamakan peranan
dan fungsi ICT dalam pendidikan sebagai kurikulum dan alat PdP dan yang ketiga
menekanan penggunaan ICT untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan
keberkesanan system pengurusan.
Pada pembentangan yang lepas, saya
dan ahli kumpulan saya telah ditugaskan untuk membentangkan tajuk ICT dalam
Pendidikan Matematik. Kami telah membahagikan tajuk ini kepada tiga aspek iaitu
pentadbiran sekolah, guru dan pelajar. Berdasarkan aspek ini, kami telah mengupas
beberapa kajian lepas serta mengenalpasti beberapa isu berkaitan. Saya telah dipilih untuk
mengupas isu dan kajian lepas berkaitan penggunaan ICT dalam PdP Matematik bagi
pelajar.
ICT dalam pendidikan bermaksud menggunakan ict secara
berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan dan
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru harus merancang sebaiknya
bagaimana hendak mewujudkan satu proses PdP yang melibatkan ICT supaya lebih
berkesan dan memastikan objektif tercapai.
2.0 SOROTAN KAJIAN
Terdapat
beberapa kajian-kajian lepas yang berkaitan dengan ICT dalam PdP Matematik yang
melibatkan aspek pelajar. Kajian-kajian ini membantu saya dalam mencari idea
berkaitan tajuk yang telah dibentangkan.
Azura Ishak dan rakan-rakan (2009) telah membuat
kajian yang mengenai perbandingan pengajaran berasaskan multimedia dan
tradisional ke atas pencapaian matematik dan sikap matematik di kalangan
pelajar berisiko. Dapatan kajian tersebut telah mendapati terdapat peningkatan
pencapaian pelajar berisiko setelah mengikuti kelas berasaskan multimedia
berbanding tradisional. Kaedah tradisional terlalu kerap digunakan dan tidak
mampu merangsang serta menarik minat pelajar.
Pelajar zaman kini lebih terdedah dengan gajet-gajet
terkini seperti telefon pintar dan laptop. Mereka lebih teruja apabila dapat
menggunakannya. Sekiranya guru memperkenalkan kaedah penggunaan ICT dalam
kelas, mereka akan rasa teruja dan berminat untuk menumpukan perhatian. Jika
dibandingkan dengan kaedah tradisional, kaedah pengajaran ini lebih dekat
dengan pelajar atau pengajaran dua hala. Pelajar berisiko selalunya mempunyai
pelbagai aktiviti di luar waktu persekolahan antaranya melepak sepanjang malam.
Oleh itu, mereka akan lebih berasa mengantuk sewaktu persekolahan. Jika guru
masih menggunakan kaedah lama atau tutur kata, pelajar akan tertidur sepanjang
sesi PdP kerana kaedah ini melibatkan interaksi sehala sahaja iaitu pengajaran berpusatkan
guru.
Kajian yang telah dijalankan oleh Noor Mazlan Ahmad
Zanzali dan Noraziah binti Kassim@Aziz (2010) telah mendapati beberapa
kepentingan ICT dalam PdP Matematik. Antara kepentingannya ialah kaedah akan
lebih menarik minat pelajar kerana isi kandungannya terdapat banyak animasi
yang dipaparkan. Pelajar akan dapat melihat gambaran sebenar bagaimana sesuatu
konsep itu berlaku. Walau bagaimanapun, tidak semua topik dalam subjek ini
sesuai dengan kaedah pengajaran berkonsepkan ICT. Subjek yang mempunyai jalan
kira yang panjang contoh soalan Algebra yang rumit. Dalam hal ini, kaedah kapur
dan tutur lebih berkesan kerana jalan kira tersebut harus diterangkan satu
persatu supaya pelajar lebih faham.
Kajian Luhan dan rakan-rakan (2013) telah mendapati
bahawa penggunaan ICT dalam PdP membantu pelajar dalam meningkatkan kreativiti.
Pembelajaran ini juga merupakan pembelajaran berpusatkan pelajar yang mana
pelajar sendiri akan menentukan gaya pembelajaran yang berkesan dengan diri
sendiri. Guru hanya akan menjadi pemantau terutamanya dalam menjaga kawalan
kelas. Kawalan kelas amat penting dalam menjalankan PdP yang melibatkan
aktiviti pelajar. Ini kerana jika guru tidak dapat mengawal kelas dengan baik,
pelajar akan bermain-main seterusnya tidak dapat mencapai objektif
pembelajaran.
3.0 KEPENTINGAN ICT DALAM PDP MATEMATIK
Seperti
dapatan kajian-kajian lepas, penggunaan ICT dalam PdP Matematik mempunyai
banyak kepentingan terhadap pelbagai aspek. Kepentingan pertama ialah meningkatkan
kefahaman sesuatu konsep dan memberi gambaran visual terhadap sesuatu topik.
Contohnya bagi topik Penjelmaan bagi tingkatan dua. Topik tersebut melibatkan
konsep translasi, putaran dan pantulan bagi sesuatu objek. Topik ini juga
merupakan topik yang baru bagi pelajar. Oleh itu, pelajar tidak dapat menggambarkan
dengan jelas bagaimana konsep itu berlaku. Terdapat laman-laman internet yang
menyediakan perisian ‘online’ yang bagus untuk membantu para guru dalam
membantu pelajar mendapat gambaran yang jelas terhadap topik yang dipelajari.
Laman web tersebut akan memaparkan bagaimana pergerakan translasi, putaran dan
pantulan tersebut dan ada juga yang menyediakan permainan bagi mencetus idea
pelajar terhadap sesuatu topik yang baru bagi mereka.
Selain itu, penggunaan ICT dalam PdP
Matematik juga membantu murid dalam proses penyelesaian masalah dengan cepat
dan tepat. Selalunya guru akan memberi pelbagai latihan untuk dibawa balik
rumah terutamanya sewaktu cuti penggal dan hujung minggu. Kebanyakkan pelajar
mempunyai masalah dalam menyelesaikan soalan-soalan yang ditugaskan terutama
soalan yang sukar. Oleh itu, dengan adanya pendedahan penggunaan ICT ketika PdP
Matematik, pelajar akan berusaha untuk mencari jalan penyelesaian bagi soalan
yang sukar tersebut di dalam internet. Laman web seperti Youtube banyak menayangkan
video-video berkaitan konsep Matematik. Boleh dikatakan semua video berkaitan
topik dalam silibus Matematik ada dalam laman tersebut. Pelajar hanya perlu
menaip kata kunci yang berkaitan bagi mencari apa-apa yang diperlukan bagi
membantu pelajar. Video ini juga boleh diulang tayang jika pelajar masih lagi
tidak faham. Oleh itu, pelajar akan dapat menyiapkan tugasan yang diberi dengan
mudah dan tepat tanpa perlu menunggu sesi persekolahan dibuka. Pelajar tersebut
juga boleh mengajar pelajar yang lain jika ada pelajar yang tidak dapat
menyelesaikan. Seterusnya pelajar tersebut dapat memperkukuh pengetahuan yang
telah diperoleh.
Penggunaan ICT dalam PdP Matematik
juga dapat membantu murid mendapat dan mengumpul maklumat yang mungkin sukar
diperoleh dalam keadaan biasa. Sumber maklumat yang terdapat dalam bilik darjah
adalah terhad. Sekiranya guru ingin mengadakan sebarang aktiviti yang
melibatkan maklumat yang banyak, pelajar akan sukar untuk mencarinya. Oleh itu,
guru harus mencari alternatif lain dalam PdP mereka. Cadangan saya ialah dengan
membawa pelajar tersebut ke makmal komputer bagi memperluaskan sumber maklumat
pelajar seperti mana yang kita tahu bahawa internet merupakan dunia tanpa
sempadan.
Penggunaan ICT dalam PdP Matematik
banyak kelebihan terhadap pelajar. Guru harus merancang sebaik mungkin
perjalanan kelas supaya kelebihan tersebut dapat dimanfaatkan bersama.
4.0 ISU ICT DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK
Seperti
mana yang kita tahu, konsep ICT adalah melibatkan kemudahan-kemudahan masa kini.
Contohnya komputer dan telefon pintar. Pembelajaran ini juga membenarkan para
pelajar untuk mencari atau menentukan gaya pembelajaran mereka sendiri yang
berkonsepkan ICT semasa PdP serta proses ulang kaji di rumah. Sewaktu dalam
kelas, guru boleh memantau setiap perlakuan pelajar,namun guru mendapat masalah
untuk memantau pelajar ketika pelajar di rumah, Semenjak Malaysia mengalami
arus permodenan yang drastik, statistik telah mendapati jenayah laman sosial
kini semakin meningkat dari semasa ke semasa. Jenayah ini juga tidak lepas dari
melibatkan pelajar sekolah yang masih tidak tahu apa-apa.
Para pelajar zaman kini lebih suka
melayari laman-laman web yang tidak sepatutnya contohnya laman sosial Facebook,
twitter dan Instagram. Melalui laman web sperti ini, mereka mudah ini
berkenalan dengan sesiapa sahaja. Ini sangat membahayakan golongan pelajar
kerana mereka masih muda dan suka untuk mencuba sesuatu yang baru. Golongan
pelajar merupakan tumpuan bagi warga asing dalam sindiket yang berbahaya
contohnya penjualan dadah dan organ manusia. Mereka hanya perlu menawarkan
habuan yang lumayan bagi pelajar. Oleh itu, pelajar akan mudah terpengaruh
untuk menyertai sindiket ini. Gelaja maksiat juga akan berlaku dan lebih teruk
lagi ialah kes pembuangan bayi yang semakin berleluasa. Sesetengah pelajar akan
mudah mempercayai pasangan mereka yang hanya dikenali dalam alam maya dan
akhirnya berakhir dengan kejadian yang tidak diingini.
Cadagan bagi membanteras
penyalahgunaan ICT dalam kehidupan ini ialah dengan mewujudkan hubungan yang
rapat di antara guru dan ibu bapa pelajar. Kebanyakkan ibu bapa zaman kini
terlalu sibuk dengan kerjaya mereka sehinggakan anak mereka terabai. Oleh itu,
jika wujud hubungan ini, guru dapat saling memperingat ibu bapa tersebut dalam
memantau aktiviti anak-anak mereka. Pemantauan ibu bapa terhadap penggunaan ICT
pelajar tidaklah terlalu ketat dan mengakibatkan pelajar akan memberontak
tetapi penggunaan ICT terhadap laman sosial di kawal dan dilebihkan kepada
laman web yang berilmiah.
5.0 PENUTUP
Seperti
perkara dalam kehidupan kita mempunyai kepentingan dan kekurangan. Begitu juga
dengan penggunaan ICT dalam PdP. Namun, pihak-pihak yang terlibat secara
langsung dalam mendidik pelajar kini harus memain peranan masing-masing supaya
keberkesanan pengunaan ICT dalam PdP dapat dioptimumkan. Pelajar juga harus
tahu untuk membanding beza perkara yang baik dan tidak demi pencapaian akademik
mereka. Mereka harus memanfaatkan setiap kepentingan penggunaan ICT dalam
pembelajaran mereka supaya dapat mempertingkatkan pencapaian akademik
mereka.Seterusnya dapat melahirkan modal insan kelas pertama sejajar dengan
hasrat Negara kita.
No comments:
Post a Comment